Movie
30 May 2025

Criticul de film Valerian Sava vor primi Premiul pentru Întreaga Activitate la TIFF.24


Două personalități marcante ale cinematografiei românești vor fi onorate cu Premiul pentru Întreaga Activitate la cea de-a 24-a ediție a Festivalului Internațional de Film Transilvania (13–22 iunie 2025): actrița Emilia Dobrin și criticul de film Valerian Sava.

Biletele și abonamentele pentru TIFF.24 pot fi achiziționate online pe tiff.eventbook.ro.

Criticul de film Valerian Sava, unul dintre cei mai influenți și longevivi critici de film români este autorul a nenumărate articole și cărți de referință precum „Istoria critică a filmului românesc contemporan, cu o Retrospectivă de la începuturi” (Editura Meridiane, 1999) sau antologia de publicistică în trei volume intitulată „O istorie subiectivă a tranziției filmice. Al Patrulea Val, restaurația mediocrată și refondarea cinemaului românesc” (Editura Paralela 45, 2011, 2012, 2013).

Valerian Sava a fost redactor fondator, sub direcția lui Victor Iliu, în 1963, al revistei Cinema, secretar al Secției de critică și coorganizator al clubului criticii din cadrul Asociației Cineaştilor din România, sub președinția lui Ion Popescu Gopo, în anii ’70-’80, iar la începutul anilor ‘90 a fost cadru didactic asociat la UNATC. A fost distins de Asociația Cineaștilor din România cu premiul pentru critică în 1978.

Astăzi, la 90 de ani, Valerian Sava este la fel de neobosit și incisiv, mutat cu arme și bagaje în online, unde postează” regulat și cu o vervă de invidiat, și prezent la mai toate evenimentele importante de cinema din țară, inclusiv la TIFF, din care nu a ratat nicio ediție. Din strânsa legătură cu festivalul clujean s-a născut serialul de cărți din colecția TIFF Cinefil de la Editura Școala Ardeleană, ajuns deja la episodul IV și sugestiv intitulat „Post/neoistoria filmului românesc (și nu numai) în mono-dialoguri critice (via Facebook & Extra-Fb.)”

La lansarea din 2021 a primului volum din serie, Mihai Chirilov scria: „Valerian Sava combate. Uneori cu acid, atunci când cu morile de vânt nu poți intra într-o luptă dreaptă. Ca un critic veritabil care-și asumă ceea ce spune, chiar dacă uneori contra curentului. E ferm, dar nu fundamentalist, și scrie cu vioiciunea unui tânăr rebel de pe Facebook, dar fără teribilismul acestuia. Are o viziune clară, tranșantă, despre Noul Cinema Românesc, pe care l-a decorticat intens, o stilistică arborescentă aparte și recognoscibilă instant, străină de orice minimalism, și o maximă apetență pentru polemica aplicată, într-o perioadă în care conflictele nu mai au nevoie de argumente.”