Movie
23 May 2025

Tomorrow is Fear la TIFF.24


Afișul ediției, realizat de Péter Árpád Loránt, imaginează o proiecție de film în Piața Unirii, într-o ambianță futuristă ultratehnologizată în care roboții veghează asupra spectatorilor TIFF. 

Campania vizuală anticipează o retrospectivă eclectică și generoasă - Tomorrow is Fear – alcătuită din filme care fie imaginează, în cheie preponderent SF și distopică, viitorul, fie explorează anxietățile actuale generate de progresele tehnologice (în special AI-ul) și doctrine ideologice. Simboluri din filmele secțiunii se regăsesc, mai mult sau mai puțin camuflate, și în afișul ediției.

Selecția e “copertată” de Lumile ce vor veni (Things to come, r. William Cameron Menzies, 1936), în care briliantul exercițiu de anticipație al scriitorului și scenaristului H.G. Wells merge până în 2036, și foarte recentul documentar-avertisment În burta inteligenței artificiale (In the Belly of AI, r. Henri Poulain, 2025), care dezvăluie fețele ascunse ale “AIsbergului”.

Spectatorii vor mai putea urmări pe marele ecran capodopere precum Brazil (1985), satira distopică a lui Terry Gilliam despre un birocrat care încearcă să evadeze dintr-o societate opresivă; Vânătorul de recompense (Blade Runner, r. Ridley Scott, 1982) în varianta restaurată final cut; SF-ul cult 2001: O odisee spațială (2001: A Space Odyssey, r. Stanley Kubrick, 1968) sau adaptarea fidelă a romanului lui George Orwell despre totalitarism, 1984 (r. Michael Radford, 1984). În program sunt incluse și alte titluri de colecție: Fahrenheit 451 (r. François Truffaut, 1966), Hrana verde (Soylent Green, r. Richard Fleischer, 1973), Până la capătul lumii (Until the End of The World, r. Wim Wenders, 1991) în versiunea integrală de aproape 5 ore și incredibil de profetica fabulă Ea (Her, r. Spike Jonze, 2013).

Antologia Tomorrow is Fear e completată de filme noi: Tu ești lumea mea (U Are the Universe, r. Pavlo Ostrikov, 2024), despre un transportor spațial de deșeuri nucleare care rămâne ultimul om de pe Pământ, Casa fără adresă (The House with No Address, r. Hatice Aşkın, 2024), un thriller distopic care explorează supravegherea publică și noțiunea de cancel cultureCopilul electric (Electric Child, r. Simon Jaquemet, 2024), o poveste tulburătoare despre tehnologie, parenting și AI, și premiatul berlinez Albastru infinit (The Blue Trail, r. Gabriel Mascaro, 2025), călătoria unei femei prin Amazon, într-un viitor în care bătrânii nu mai au loc în societate. În secțiune mai pot fi văzute falsul documentar generat aproape integral de un AI “hrănit” cu opera și personalitatea regizorului Werner Herzog, Despre un erou (About a Hero, r. Piotr Winiewicz, 2024), și, last but not least, musical-ul apocaliptic Sfârșitul (The End, r. Joshua Oppenheimer, 2024), cu Tilda Swinton și Michael Shannon în rolurile principale.